Układ wydechowy silnika spalinowego, czyli tzw. układ wylotowy to zespół elementów silnika spalinowego. Jego głównym zadaniem jest odprowadzanie spalin z silnika oraz zmniejszenie hałasu emitowanego przez silnik. Spaliny wytłaczane są z cylindra i trafiają do kolektora wydechowego, gdzie następnie są kierowane do pierwszego odcinka rury wydechowej. W silnikach spalających benzynę bezołowiową (współcześnie wszystkie beznynowe silniki samochodowe) pełnią dodatkową funkcję, jaką jest oczyszczanie spalin. Z kolektora wydechowego są one kierowane do katalizatora, gdzie następuje ich dopalenie.
UKŁAD WYDECHOWY
Na uszkodzenia w układzie wydechowym tak naprawdę narażone są wszystkie elementy - począwszy od tłumika drgań, a kończąc na wieszakach elastycznych. Istotnym zagrożeniem dla tej części samochodu jest korozja, która sprzyja rozwojowi wilgoci, a z kolei zimą - sól drogowa. Jeżeli uszkodzenie w układzie wydechowym jest niewielkie, to wystarczy go naprawić (pospawać) i cały układ ponownie uszczelnić.
Najtaniej jest zastosować katalizator uniwersalny, który jest dużo tańszy od fabrycznego lub dedykowanego nawet o 60%. Pamiętać natomiast należy o tym, że zły dobór może skutkować problemami z: czujnikami sondy lambda, elektroniką sterującą lub wzrostem zanieczyszczenia spalin.
Decydując się na katalizator uniwersalny trzeba zwrócić uwagę na to, że tylko nazwa sugeruje, że będzie się tutaj nadawał do każdego typu auta!
Przy dobieraniu katalizatora koniecznie zwróć uwagę na: średnicę rur łączących, wyliczenie pojemności każdego cylindra w rzędzie- z sumowanie i dobór odpowiedniej przepustowości katalizatora.
Należy pamiętać o tym, że większa pojemność wymaga zastosowania kilku katalizatorów jednocześnie.
Przykład:
1. Silnik w układzie V-jeden katalizator na jeden rząd cylindrów.
2. Silniki rzędowe (np. BMW) do każdej trójki cylindrów dobieramy katalizator.
Od 26.04 do 06.05.2024r. warsztat samochodowy jest nieczynny.
Wracamy do Was po przerwie majówkowej :)